Retourneren van je fiets bij Gazelle

Op deze pagina vind je alle informatie over het retourneren van een Gazelle-fiets welke online bij Gazelle is gekocht of besteld. Je vindt hier een korte uitleg, het retourbewijs en een aantal veelgestelde vragen over retourneren bij Gazelle. 

Hoe werkt het retourproces?

De consument heeft via Gazelle.nl een fiets besteld en wil deze fiets retourneren. Retourneren kan binnen 14 dagen na ontvangst van de fiets, dit heet de bedenktijd. De fiets mag terug in deze bedenktijd zolang de fiets ongebruikt en onbeschadigd is.

Wat moet je doen als de consument deze online bestelde fiets wil retourneren? Hieronder volgen de stappen voor jou.

  1. Is de consument thuis? Dan belt de consument met de Gazelle klantenservice. De Gazelle klantenservice neemt contact met jou op.
  2. Meldt de consument zich bij jou in de winkel? Neem dan contact op met de Gazelle klantenservice en vertel dat de consument bij jou in de winkel staat.
  3. Zodra de fiets in de winkel is, download je het retourbewijs voor online aankoop van de dealerportal  (menu Informatie ⊲ Kenniscentrum ⊲ Downloads) of hieronder op deze pagina. Hierop staan alle voorwaarden waar de fiets aan moet voldoen.
  4. Controleer samen met de consument de fiets en vul het retourbewijs samen in. Let op, de fiets moet voldoen aan alle voorwaarden. Is dit het geval? Dan kan je de fiets innemen.
  5. Je stuurt een kopie van het retourbewijs naar bestelling@gazelle.nl en geeft het origineel aan de consument.
  6. Heb je interesse in de retourfiets? Dan kan je de fiets opkopen. 
  7. Wil je de retourfiets niet opkopen? Laat dit aan ons weten. Gazelle regelt dan een ophaalopdracht. Zet daarvoor de fiets klaar voor transport.
Download hier het stappenplan voor Retourneren

Download hieronder het retourbewijs

Download hieronder het retourbewijs voor online aankopen. Controleer de fiets die wordt terug gebracht aan de hand van het retourbewijs. Onderteken het en geef het mee aan de consument. Dit dient als bewijs voor de consument dat zij de online bestelde fiets in goede staat heeft ingeleverd bij jou.

Download het retourbewijs hier

Veelgestelde vragen over het opkopen van de retourfiets

Wanneer kan ik een Gazelle-fiets opkopen?
Een online bestelde Gazelle-fiets (bijv. via lease, financiering of de webshop) wordt binnen 14 dagen bij je geretourneerd door de consument. Als deze fiets aan alle voorwaarden van het retourbewijs voldoet, mag deze fiets worden ingenomen door jou. Ben jij geïnteresseerd in deze fiets? Dan krijg je de mogelijkheid om de fiets op te kopen.

Tegen welk percentage kan ik de retourfiets (en accu) opkopen?
De fiets (en accu) kun je opkopen tegen 40% korting over de CAP excl. btw. Deze 40% gaat over de totaalprijs, dus bij een e-bike over de fiets + accu.

Waarom zou ik een retourfiets opkopen i.p.v. retour sturen?
Het opkopen van de fiets is een goede oplossing wanneer je geïnteresseerd bent in de fiets. Je hebt de fiets (en accu) gelijk in jouw bezit en krijgt daarbij een gunstig aanbod, namelijk de 40% korting.

Hoe zit het met het opkopen van de accu bij een e-bike?
Het kortingspercentage gaat over de fiets + accu, dus de totaalprijs.

Kan ik met Gazelle onderhandelen over de korting?
Nee, de korting is een vast percentage. Hier kan niet over worden onderhandeld.

Heb ik bij het opkopen van de fiets (en accu) ook recht op overige marges?
De retourfiets, die je opkoopt tegen 40% korting over de CAP (excl. btw), telt ook mee in je omzetdoelstelling. Daarnaast heb je ook recht op de betalingskorting. Je hebt geen recht op overige marges.

Hoe zit het met de dealervergoeding die ik al heb ontvangen?
De dealervergoeding die je hebt ontvangen wordt teruggevorderd. Je ontvangt alleen 40% korting op de CAP (excl. btw) dat meetelt voor je omzetdoelstelling.

Wat moet ik doen als ik de fiets niet wil opkopen?
Laat het aan ons weten als je niet geïnteresseerd bent in de fiets en (bij een e-bike) accu. Wij maken dan een ophaalopdracht voor de fiets en (bij een e-bike) een ophaalopdracht voor de accu aan. Zet altijd de fiets en accu apart van elkaar klaar voor transport. Deze worden namelijk apart van elkaar opgehaald door verschillende vervoerders.

Download de FAQ over het opkopen van de Gazelle-fiets

Veelgestelde vragen over het retourbewijs

Wat is het retourbewijs?
Op het retourbewijs staan alle voorwaarden waar de fiets aan moet voldoen om de fiets te mogen retourneren naar Gazelle.

Wanneer gebruik ik het retourbewijs?
Je gebruikt het retourbewijs als een consument een online bestelde Gazelle-fiets (denk aan via de webshop, lease of financiering) wil retourneren bij jou in de zaak. Samen met de consument controleer je de fiets en vul je het retourbewijs in.

Waarom moet ik het retourbewijs gebruiken?
Het retourbewijs bevat in één oogopslag alle voorwaarden waar de fiets aan moet voldoen. Als het retourbewijs is ingevuld en ondertekend door jou en de consument, is het een bewijs dat de fiets in goede staat is ingeleverd door de consument.

Waar vind ik het retourbewijs?
Het retourbewijs staat op de dealerportal en is als volgt te vinden: menu Informatie - Kenniscentrum - Downloads. En je kunt deze downloaden via www.gazelle.nl/b2c-retouren

Hoe moet ik het retourbewijs gebruiken?
Zorg ervoor dat je het retourbewijs downloadt en afdrukt. Samen met de consument vul je het retourbewijs in en controleer je de fiets. Jullie ondertekenen allebei het retourbewijs.

Wat moet ik doen als het retourbewijs is ingevuld en ondertekend?
Het originele document is voor de consument. Een kopie of foto mail je naar bestelling@gazelle.nl. Je kunt altijd een kopie voor eigen administratie houden.

Wat moet ik doen als de fiets niet aan alle voorwaarden voldoet?
In principe wordt de fiets niet retour genomen. Neem contact op met de Gazelle klantenservice voor verdere afhandeling.

Download de FAQ over het retourbewijs