Alles over onze historie
Ontstaan Gazelle
Willem Kölling, vanaf 1 april 1891 werkzaam als postbeambte bij de Posterijen te Dieren, importeert en verkoopt zijn eerste rijwiel - inclusief rijles - in 1892. Willem voorziet een grote toekomst voor het fenomeen ‘fiets’. Hij vindt een compagnon in zijn vriend Rudolf Arentsen, smid. In eerste instantie houden ze zich bezig met het doorverkopen van fietsen uit Engeland, reparaties en het verhandelen van fietsonderdelen. Willem verzorgt het administratieve en commerciële werk, Rudolf de technische aspecten. Ze dopen hun onderneming ‘Arentsen & Kölling’. De afkorting daarvan is zichtbaar op de eerste balhoofdplaatjes.
Het belang van reclame
Belang van reclame
Belang van reclame
Willem onderkent het belang van reclame en het hebben van een netwerk (onder andere van agenten, zoals een vertegenwoordiger destijds werd genoemd). In 1894 worden beiden lid van de ANWB. In februari 1895 hebben ze een stand op de rijwiel tentoonstelling (later RAI) met 22 Conqueror en Encore rijwielen.
De zaken gaan voorspoedig. Willem neemt op 1 april 1897 ontslag bij de Posterijen. Ze vinden een onderkomen voor hun bedrijf in een schuur aan de Kerkstraat in Dieren, waar ze nu ook zelf fietsen bouwen.
In Nederland
Oudste fabriek
Al snel wordt dit onderkomen te klein en kopen de mannen in 1902 een stuk grond (op de huidige locatie) waar ze een fabriek laten bouwen. Gazelle is hiermee de oudste fabriek in Nederland die fietsen produceert op dezelfde locatie.
Advertenties
De naam Gazelle wordt voor het eerst gebruikt in een advertentie voor personeel in 1900. Het verhaal gaat dat Willem tijdens een wandeling over de Veluwe een reebok ziet oversteken en getroffen wordt door de souplesse van het dier. Thuis vindt hij in een encyclopedie een afbeelding van een gazelle die de termen sierlijk, sterk en snel verbeeldt. De naam Gazelle is in elk geval vanaf 1902 ook gebruikt voor de fietsen en pas later (1907) officieel geregistreerd als merknaam.
Compagnons gaan uit elkaar
De reden is onduidelijk, maar begin 1905 gaan de compagnons uit elkaar. Rudolf ontvangt de som van 50.000 gulden (voor die tijd een aanzienlijk bedrag). Willem krijgt de grond met gebouwen, machines en voorraden en het recht de naam ‘Arentsen & Kölling’ te blijven gebruiken. In de bijbehorende akte is expliciet vermeld dat er destijds geen akte van oprichting is opgesteld.
Willem kan het werk niet alleen aan en vraagt zijn broer Hendrik, sinds 1902 werkzaam bij Gazelle, deel te nemen in de leiding van het bedrijf. Hendrik is van huis uit verkoper. In 1912 (sommige bronnen vermelden 1907) wordt neef Jan Breukink, zoon van hun zus Marie Juliaan Kölling gevraagd zijn ooms te helpen in de alsmaar groeiende onderneming. Het is een familiebedrijf geworden. Dat wordt bekrachtigd bij de oprichting van de N.V. Gazelle Rijwielfabriek v/h Arentsen & Kölling op 11 juni 1915. De vennoten zijn: Willem, Hendrik met hun zus Jo Kölling en Jan Breukink.
Het trio Willem, Hendrik en Jan brengt, samen met het personeel en de agenten, het bedrijf tot steeds grotere groei en bloei. Ze leggen daarmee het fundament waarop Gazelle is uitgebouwd tot één van de grootste fietsfabrikanten in Nederland.