Advies over fietsen
Fietsverlichting: welke soorten zijn er en wat zijn de regels?
Weet je nog die tijd dat je de dynamo handmatig moest aanzetten en extra hard moest trappen voor een beetje licht? Gelukkig is dat nu anders: Moderne fietslampen maken gebruik van ledverlichting met een hoge lichtsterkte en een naafdynamo die je niet eens hoort tijdens het trappen.
Als fietser is het heel belangrijk dat je ten allen tijde goed zichtbaar bent op de weg, zeker als het donker of slecht weer is. Goede fietsverlichting helpt daarbij. We vertellen je welke verschillende soorten fietsverlichting er zijn en aan welke regels je je in het verkeer moet houden. We laten je niet in het donker achter!
Welke verschillende fietsverlichting zijn er?
Alle moderne fietsen, inclusief die van Gazelle, zijn uitgerust met duurzame LED-verlichting. Het voordeel? Een lange levensduur en een hoge lichtsterkte. LED-verlichting wordt zowel voor je voor- als achterlicht gebruikt, zodat je niet alleen goed zichtbaar bent voor anderen, maar zelf ook helder zicht hebt op de weg. De lichtsterkte van deze verlichting wordt uitgedrukt in lumen, wat aangeeft hoe fel het licht is. Hoe hoger het aantal lumen, hoe helderder je verlichting.
Je kunt kiezen voor verlichting die werkt met een naafdynamo. Deze gaat automatisch aan, zodra je begint te trappen. Het voordeel van een naafdynamo is dat deze altijd werkt zonder dat je batterijen hoeft op te laden of te vervangen.
Je kunt ook gaan voor lampen met oplaadbare batterijen. Deze zijn eenvoudig op te laden via een USB. Je hoeft niet te trappen om licht te hebben en je neemt de lampen makkelijk mee wanneer je je fiets parkeert.
Er zijn ook verschillen in de montage van de voorlamp. Sommige zijn aan de voorvork bevestigd, andere zitten in het spatbord of op het stuur. Welke fietsverlichting het beste bij jou past, hangt af van hoe je je fiets gebruikt. Bedenk van tevoren of je een fietsmand of tas op de fiets wilt monteren, zodat de voorlamp en achterlicht niet worden afgedekt.
Stal je je fiets vaak in een drukke fietsenstalling? Kies dan voor robuuste verlichting die tegen een stootje kan. Verlichting geïntegreerd in het spatbord biedt extra bescherming. Zo blijft je fiets goed verlicht, zelfs als hij een keer omvalt of ergens tegenaan botst.
Hoeveel lux is er nodig voor een fietslamp?
Het grootste verschil tussen de verschillende lampen op een fiets is de hoeveelheid lux die de verlichting afgeeft. De hoeveelheid lux is de lichteenheid die aangeeft hoeveel licht er op een oppervlak valt.
In de stad is 20 lux vaak voldoende, omdat je omringd bent door straatlantaarns en indirect licht. Ben je op pad in de vrije natuur of op het platteland, dan raden we een lichtsterkte van 50 lux aan.
Een speed pedelec gaat sneller en daarom wil je nog beter gezien worden en meer zicht hebben op de weg. Onze Eclipse speed pedelec heeft daarom een lichtstraal van 150 lux.
Problemen met je verlichting?
Het kan helaas voorkomen dat je verlichting niet altijd perfect werkt. Heb je problemen met je lampen? Lees hier hoe je ze eenvoudig oplost en snel weer veilig de weg op gaat.
In de stad is 20 lux vaak voldoende, omdat je omringd bent door straatlantaarns en indirect licht. Ben je op pad in de vrije natuur of op het platteland, dan raden we een lichtsterkte van 50 lux aan.
Een speed pedelec gaat sneller en daarom wil je nog beter gezien worden en meer zicht hebben op de weg. Onze Eclipse speed pedelec heeft daarom een lichtstraal van 150 lux.
E-bike fietsverlichting
Ook op een elektrische fiets is verlichting onmisbaar. Vooral omdat je sneller rijdt op een e-bike of speed pedelec dan op een normale fiets, is het belangrijk om altijd zichtbaar te zijn. Naast de standaard witte koplamp en het rode achterlicht zijn e-bikes vaak uitgerust met extra's, zoals remlichten en dagrijverlichting. Zo ben je altijd zichtbaar op de weg, zowel overdag als 's avonds.
Bij Gazelle hebben we ook e-bikes waarbij de achterlamp doorloopt in de bagagedrager. Hierdoor ben je niet alleen vanaf de achterkant zichtbaar, maar ook vanaf de zijkanten. Zo zorgen we voor nog meer veiligheid. Onze eigen "Fendervision"-verlichting is een voorbeeld van 360 graden verlichting. Lees hier meer over de eigenschappen van de Fendervision verlichting van Gazelle.
Welke regels gelden voor fietsverlichting?
De fietsverlichting moet eerst worden goedgekeurd. Bij onze modellen is dat altijd het geval. Er wordt vaak gedacht dat fietslampen op batterijen niet zijn toegestaan, maar dat klopt niet. Zolang ze goed bevestigd zijn, mag je ook gewoon met batterijverlichting de weg op.
De belangrijkste wettelijke regels voor fietsverlichting:
- In het donker en bij slecht weer moet je een koplamp en achterlicht aan hebben
- Je fiets moet reflectoren hebben op de achterkant, trappers, wielen of banden
- Maak altijd gebruik van wit of geel licht aan de voorkant van je fiets
- Het rode licht is voor achter
- De lampen moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen
- Lampen mogen niet knipperen
- Losse lampjes mag je bevestigen op kleding of tas
- Losse lampjes mogen niet op je hoofd, armen of benen bevestigd zijn
- Je mag geen extra verlichting gebruiken zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler. Heb je meer dan twee wielen aan de voorkant? Dan moet je voorop 2 witte of gele koplampen hebben.
Informatie van bron: Rijksoverheid.nl
De volgende lichten op een e-bike zijn verplicht in Nederland:
- Een voor- en achterlicht
- Spaakreflectoren of banden met reflecterende zijkanten
- Reflectoren op de pedalen
Je moet dus aan deze drie vereisten voldoen om veilig te rijden in het donker met je elektrische fiets. Al onze e-bikes en speed pedelecs worden standaard afgeleverd met verlichting die voldoet aan de regelgeving.
Wil je extra veilig de fiets op? Draag dan opvallende kleding als je in het donker fietst. Vermijd donkere kleuren zoals bruin of zwart, en kies liever voor een reflecterende jas, vest of broek. Dit is niet verplicht, maar zo blijf je goed zichtbaar tijdens het fietsen.
Boetes voor fietsen zonder verlichting
Houd je je niet aan de bovenstaande regels? Dan kun je een boete krijgen. Hoe hoog de boete is, verschilt per overtreding. Zo kan een boete bij fietsen zonder verlichting al starten vanaf 45 euro bij een kapotte rode reflector en oplopen tot 70 euro bij totale kapotte verlichting.
Ben je niet zeker of je fietsverlichting voldoende is of wil je je huidige fietslichten upgraden? Ga dan naar een van onze Gazelle-experts in een van de vele fietswinkels of maak een afspraak in een van onze Test Centers voor een persoonlijk advies.