Verbrand je calorieën op een elektrische fiets?

19 december 2019
Elektrische fietsen of e-bikes

Op een elektrische fiets krijg je een duwtje in je rug. Maar dat betekent niet dat je zelf niets hoeft te doen. Wist je dat je op een e-bike ook flink wat calorieën verbrandt?

Ook op de e-bike verbruik je energie

Als je mensen voorbij ziet zoeven op een elektrische fiets, lijkt het soms alsof ze lekker zitten te chillen. Schijn bedriegt, want ook op een e-bike moet je je lichaam aan het werk zetten. De motor slaat alleen aan als de trappers hun vertrouwde rondje maken.

Om vooruit te komen, zul je je benen dus moeten bewegen. Hoe krachtig je dat doet, kun je zelf bepalen. Bij het hoogste standje trapondersteuning krijg je een flinke zet in je rug, in de laagste stand moet je zelf flink werken.

De calorieën vliegen eraf

Van een fietstochtje knap je sowieso al op. Je bent lekker in de buitenlucht, je voelt de wind door je haren, je ziet nog eens wat. Het is mooi meegenomen dat je daarnaast ook nog flink wat energie verbruikt. Kun je daarna zonder schuldgevoel een punt appeltaart bestellen of een koekje extra eten, toch?

Hoeveel calorieën je verbrandt, hangt af van je eigen gewicht en hoe hard je fietst. Maar kort door de bocht kun je stellen dat je tijdens een gemiddeld fietstochtje met medium trapondersteuning zo’n 200 kcal per uur verbruikt. Dat wordt meer naarmate je harder fietst.

Gezond en fit dankzij de e-bike

Uit onderzoek blijkt dat mensen de e-bike vaker gebruiken als alternatief voor de trein of auto dan voor de ‘gewone’ fiets. Als ze geen elektrische fiets hadden gehad, dan zouden ze dus waarschijnlijk helemaal niet in beweging zijn gekomen. Dat is pure winst, los van het feit dat bewegen altijd een goed idee is.

Als je gaat bewegen, dan zet je je lichaam in een actieve modus. Dat zorgt onder meer voor sterke spieren en botten, een goed functionerend hart, soepele gewrichten, een lagere bloeddruk en een goede conditie. Minimaal 2,5 uur matig intensief bewegen per week is al genoeg!

Elektrische fiets vs. gewone fiets

Het is een feit dat je op een elektrische fiets iets minder hard hoeft te werken dan op een gewone fiets. Maar een elektrische fiets is op veel vlakken even gezond. Zo helpt een tochtje op zowel de gewone als de elektrische fiets je om je gewicht op peil te houden, beter te slapen, je cholesterol en bloeddruk te verlagen, het risico op diabetes te verminderen en de stofwisseling te stimuleren.

Op het mentale vlak zorgt een ritje op een e-bike voor stressvermindering, zelfreflectie en een beter humeur. En dat allemaal op een heerlijk relaxte manier, dus wat wil je nog meer?

Gerelateerde blogs