Advies over elektrische fietsen

Versnellingen voor elektrische fietsen

Of je nu tegen de wind in fietst, over een heuvelachtig terrein rijdt, de versnellingshendel op je e-bike is je redder in nood! Hier lees je welke verschillende soorten versnellingen er zijn en welk type het beste bij jouw gebruik past.

Welke soorten versnellingen zijn er voor e-bikes?

Net zoals gewone fietsen hebben e-bikes ook verschillende soorten versnellingssystemen. Welke versnelling voor jou het beste is, hangt ervan af hoe en waar je je e-bike het meest gebruikt. Hier hebben we de meest gebruikelijke versnellingen en hun voor- en nadelen voor je samengevat.

Derailleurversnelling

Een derailleurversnelling werkt met een ketting en is vaak te zien op sportieve e-bikes, aangezien dit systeem ideaal is voor heuvelachtige terreinen. Het staat bekend om zijn groot aantal schakelopties. Voor elke situatie en elke snelheid is er een juiste versnelling. Maar je moet wel stoppen kracht zetten tijdens het schakelen, omdat de kettingbladen en ketting soepel moeten verspringen. 

Voordelen van een derailleurversnelling:

  • Lichtgewicht
  • Zeer efficiënt als deze correct is afgesteld
  • Gaat goed samen met een krachtige middenmotor
  • Je kan er makkelijk bij als er iets stuk is

Nadelen van een derailleur versnelling:

  • Schakelproces werkt alleen soepel als je geen duwkracht geeft, maar je wel blijft trappen
  • Hogere slijtage
  • Meer onderhoud nodig bij vuil en slecht weer

Voor wie is een derailleurversnelling geschikt?

Een derailleurversnelling is vooral geschikt voor trekkingfietsen, omdat de versnelling van de e-bike heel licht is en veel versnellingen heeft, waardoor rijden op hellingen of in tegenwind gemakkelijker wordt. De derailleurversnelling vind je terug op de Medeo T9 HMB, Ultimate T10 HMB en de Eclipse T11.

Gazelle Eclipse C380 HMB

Traploze naafversnelling

Op een e-bike met een traploze naafversnelling heb je nagenoeg een oneindig aantal versnellingen, omdat dit versnellingssysteem geen vast aantal versnellingen heeft. Een voordeel van een traploze naafversnelling is dat je gemakkelijk kunt schakelen met een draaigreep. Afhankelijk van wat je aanvoelt, bepaal je zelf met welke trapfrequentie je wilt rijden. In stilstand kun je beperkt schakelen, je achterband moet namelijk altijd in beweging zijn om naar alle versnellingen te kunnen schakelen.

Voordelen van een traploze naafversnelling:

  • Nauwelijks onderhoud nodig.
  • Intuïtief rijden door te schakelen in functie van wat je aanvoelt.
  • Onbeperkt aantal versnellingen.

Nadelen van een traploze naafversnelling:

  • Een traploze versnelling is minder efficiënt, waardoor je motor meer stroom verbruikt en je actieradius korter is.
  • Met handmatige schakeling kost het meer moeite om van een lagere naar een hogere versnelling te gaan terwijl je kracht zet op je pedalen.
  • De versnellingsnaaf is zwaar en dat merk je in het totaalgewicht van de fiets.

Voor wie is een traploze naafversnelling geschikt?

Een fiets of e-bike met een traploze naafversnelling is vooral geschikt voor diegenen die deze dagelijks én voor vele doeleinden gebruiken. Je maakt met dit robuuste versnellingsysteem probleemloos veel kilometers mee. Lijkt deze versnelling geschikt voor jou? Bekijk dan onze Ultimate C380 HMB of Avignon C380 HMB.

Gazelle Ultimate

Naafversnellingssysteem

Voor elektrische stadsfietsen is een naafversnellingssysteem het populairste systeem. Deze tandwielkast is geïntegreerd in de achterste naaf en vereist weinig onderhoud. Met dit systeem hoef je niet langer te trappen om te schakelen, omdat je kan schakelen terwijl je stilstaat.

Voordelen van een naafversnelling:

  • Vereist weinig onderhoud
  • Makkelijk schakelen door te draaien aan de versnellingsgroep
  • Schakelen bij stilstand mogelijk

Nadelen van een naafversnelling:

  • Een naafversnellingssysteem is zwaarder dan een derailleurversnelling
  • Het achterwiel verwijderen is moeilijker
  • Gaan minder goed in combinatie met krachtige motor en zie je dus vaak terug op motoren tot maximaal 50Nm

In het algemeen geldt dat je 7 of 8 versnellingen krijgt bij dit type. Daarnaast heb je ook Gazelle e-bikes met de speciale Nexus 5 e-bike versnellingsnaaf. Deze werkt ook goed samen met krachtige motoren. 

Voor wie is een naafversnelling geschikt?

Het naafversnellingssysteem is ideaal voor personen die elke dag fietsen door een vlakke omgeving. Met dit systeem is schakelen intuïtief en comfortabel. Je kan naar de juiste versnelling schakelen terwijl je stilstaat. Daarnaast schakel je met een naafversnellingssysteem zelden naar de verkeerde versnelling, aangezien je slechts een hendel gebruikt om te schakelen.

Bij Gazelle hebben we de laatste versie van het naafversnellingssysteem. Deze kunnen meer vermogen aan en zijn daarom geschikt voor e-bikes met een (sterke) middenmotor.

Wil je ook een e-bike met een naafversnellingssysteem? Dan raden we onze Grenoble C5 HMB of Avignon C8 HMB aan!

Gazelle Grenoble

Hoeveel versnellingen heb ik nodig op mijn elektrische fiets?

Hoeveel versnellingen voor jou geschikt zijn, hangt af van je situatie en je voorkeuren. Als je je e-bike vooral gebruikt voor plezier ritjes of op vlakke terreinen, heb je niet veel versnellingen nodig.

Leg je graag heuvelachtige wegen af? Dan zijn veel versnellingen zeker nuttig. Op die manier win je snelheid en hoef je niet af te stappen op steile stukken.

Goed om te weten: Bij Gazelle geeft het nummer in de productomschrijving aan hoeveel versnellingen het e-bike model heeft. De Grenoble C5 HMB heeft bijvoorbeeld vijf versnellingen en de Avignon C8 HMB heeft acht versnellingen.

Nog vragen?

We monteren standaard een versnelling die past bij het hoofdgebruik van de fiets. Kom langs bij een E-bike Testcenter om te ervaren wat je zelf prettig vindt. De experts tonen je de verschillende modellen en je maakt gratis een testrit op ons testterrein. Of bezoek een van de Gazelle-dealers bij jou in de buurt - zij helpen je ook met plezier verder.