Elektrische fietsen met middenmotor

Is de motor van de elektrische fiets gepositioneerd bij de trapas, dan worden de pedalen aangedreven. Dit is een groot verschil met de aansturing in het voorwiel (voorwielmotor) of in het achterwiel (achterwielmotor). De elektrische ondersteuning voelt natuurlijk en comfortabel aan, maar hier staat tegenover dat elektrische fietsen met een middenmotor duurder zijn.

De middenmotor is uitgerust met een rotatie- en trapkrachtsensor. Deze sensoren zorgen ervoor dat je tijdens het fietsen optimaal wordt ondersteund, op basis van zowel de snelheid als de druk die je geeft op de pedalen. Het zwaartepunt ligt centraal doordat de motor zich laag en in het midden van de fiets bevindt. Dit zorgt voor een stabiel gevoel tijdens het fietsen. Fietsen op een elektrische fiets met middenmotor wordt ervaren als fietsen op een niet-elektrische fiets. 

Bij Gazelle kun je kiezen voor een e-bike met een Bosch middenmotor of een Shimano Steps middenmotor.

Bekijk hieronder de voor- en nadelen van een elektrische fiets met middenmotor.

Voordelen van een e-bike met middenmotor

  • Middenmotoren zijn vaak krachtig en bieden daardoor veel ondersteuning 
  • De fiets stuurt als een niet-elektrische fiets 
  • De motorpositie heeft geen invloed op het vervangen van de wielen 
  • Je ervaart een natuurlijke ondersteuning door aandrijving van de pedalen 
  • De motor is voorzien van een rotatie- en trapkrachtsensor

Nadelen van een e-bike met middenmotor

  • Een fiets met een middenmotor is duurder dan een elektrische fiets met een voorwiel- of achterwielmotor
  • Door de kracht op de ketting is het versnellingssysteem gevoeliger voor storingen 
  • De motor is opgebouwd uit tandwielen en is niet geluidloos