E-bike versnellingen

Als je veel waarde hecht aan het type versnellingen op jouw elektrische fiets, is het aan te raden om de keuze voor het type vrij vroeg in het selectieproces van een elektrische fiets te maken. Het type versnelling van de elektrische fiets kan namelijk invloed hebben op de positie van de motor, de uitvoering van de kettingkast en de onderhoudsbehoefte van de fiets. Je hebt keuze uit drie typen versnellingen. Bekijk de video hiernaast voor de verschillen.

Derailleurversnelling of naafversnelling

Derailleurversnelling

Met behulp van een schakelmechanisme wordt de fietsketting van tandwiel gewisseld. Het mechanisme en de tandwielen zijn gemonteerd op het achterwiel. Met een derailleurversnelling kies je eenvoudig een passende versnelling, door het grote aantal tandwielen is er een groot aantal versnellingen beschikbaar.

Dit type versnelling zie je vaak terug op sportieve elektrische fietsen, door het gewicht (lichter dan een naafversnelling) en het bereik in versnellingen.

Voordelen

  • Het systeem beschikt over een groot aantal versnellingen 
  • De versnelling is nauwkeuriger af te stemmen op het gebruik (kleinere stappen in versnellingen) en daardoor een groot bereik 
  • Eenvoudig te onderhouden door de open kettingkast 
  • Licht in gewicht

Nadelen

  • Vuil- en onderhoudsgevoelig door de open kettingkast 
  • Het systeem dient nauwkeurig en regelmatig opnieuw afgesteld te worden 
  • Schakelen kan alleen tijdens het fietsen, niet als de fiets stilstaat

Te combineren met

  • Positie motor: voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor 
  • Kettingkast: open en half open

Naafversnelling

Bij een naafversnelling zijn alle tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel. Er zijn dus geen tandwielen zichtbaar op de fiets. De stappen tussen de versnellingen zijn groter en minder nauwkeurig aan te passen op het fietsgedrag.

De naafversnelling is gevoelig voor de druk die ontstaat tijdens het trappen, het is daarom beter om tijdens het schakelen niet te trappen. Is de trapondersteuning ingeschakeld en stop je niet met trappen tijdens het schakelen, dan kan dit de naafversnelling beschadigen. Daarom is een elektrische fiets met naafversnelling soms uitgerust met een schakelhulp. Deze hulp zorgt voor een korte onderbreking in de ondersteuning tijdens het schakelen en beschermt hiermee de naafversnelling.

De naafversnelling kan uitgerust worden met een belt-drive of tandriemaandrijving. Doordat er geen smering nodig is, vraagt de tandriem weinig onderhoud. Er zijn twee varianten, een handmatig bediende versie en een automatische versie. Bij de automatische variant is de trapfrequentie in te stellen en deze wordt vastgehouden ongeacht de snelheid. Het systeem schakelt bij stilstand naar de lichtste versnelling.

Voordelen

  • Weinig onderhoud nodig (bijna onderhoudsvrij) 
  • Geen zichtbare tandwielen 
  • Schakelen kan ook als de fiets stilstaat 
  • De automatische variant schakelt bij stilstand automatisch terug naar de lichtste versnelling

Nadelen

  • De versnelling is minder nauwkeurig af te stemmen op gebruik (grotere stappen in versnellingen) 
  • Het achterwiel van de fiets is niet eenvoudig te verwijderen (band wisselen moet met wiel aan de fiets) 
  • Het systeem is zwaarder in gewicht dan een derailleur

Te combineren met

  • Positie motor: voorwielmotor en middenmotor 
  • Kettingkast: gesloten en open

Traploze versnelling

Bij een traploze versnelling op je fiets heb je niet te maken met een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is namelijk oneindig. Door middel van bediening op het stuur (in de vorm van een draaischakelaar) bepaal je zelf hoe licht of zwaar je trapt. Een fiets met automatische versnelling vraagt meer energie van de motor, waardoor de actieradius van je elektrische fiets kleiner wordt.

Voordelen

  • Weinig onderhoud nodig (bijna onderhoudsvrij) 
  • Geen zichtbare tandwielen 
  • De automatische variant schakelt terug naar de lichtste versnelling zodra de fiets stilstaat 
  • De automatische variant schakelt op van licht naar zwaarder zodra je meer snelheid maakt 
  • Schakelen kan tijdens het trappen

Nadelen

  • De naaf is relatief zwaar 
  • Veel schakelen om van de lichtste stand naar de zwaarste stand te gaan

Te combineren met

  • Positie motor: voorwielmotor en middenmotor 
  • Kettingkast: gesloten

Bekijk al onze fietsen

Gazelle. Zodat jij blijft fietsen. Door de perfecte combinatie van licht fietsen, slim design en robuuste kwaliteit. Fietsen mag geen moeite kosten, maar moet juist energie geven. Zodat je lekker kunt genieten van de buitenlucht, de natuur en de beweging. Je fietst slim de stadsfile voorbij en hoeft je geen zorgen te maken over een parkeerplek. Even de wind door je haren voelen, of je hoofd leeg maken na een dag werken: dat is toch ontspannen thuiskomen.