Proefrit op Gazelle Nº1

Review: Roderick, 38 jaar, Arnhem. Of ik de nieuwe custom speed pedelec van Gazelle wil testen? Dat hoef je geen tweede keer te vragen. Ik heb een afspraak gemaakt bij het Experience Center in Amersfoort en mocht de Nº1 met mijn eigen ogen aanschouwen. Lees je mee?

Proefrit Gazelle speed pedelec no1

‘Doortrekken op de Nº1 is ook echt lekker’

Het voelt een beetje alsof je de showroom van een moderne autogarage binnenstapt. Brede gangpaden leiden je langs de nieuwste fietsen. Ze worden netjes, ruim gepresenteerd, soms boven op een podium, als ware bolides. De frisse geur van nieuwigheid roept een begeerte op die elke minuut sterker wordt. Via de grote, hoge raampartij priemen zonnestralen naar binnen. Ze lichten de frames prachtig op, zeker de modellen met een glanzende laklaag.

Ook het feloranje frame van de Nº1 fonkelt als een diamant. Fietsadviseur Gijs poetst voor alle zekerheid nog eens over de liggende achtervork, waar hij een vlekje meent te zien. Dit is ‘m dan, de speed pedelec waarvoor we naar het Gazelle Experience Center in Amersfoort zijn gekomen. Alleen al de specs doen je likkebaarden: een Bosch Performance Line Speed 4.0 (maximaal koppel van 85 newtonmeter), standaard een accu van 625 wattuur, een riemaandrijving van Gates en de automatische versnellingsnaaf van Enviolo zijn allesbehalve alledaags.

Gazelle Nº1 speed pedelec

Uitgesproken design

Bij onze eerste kennismaking gaat de aandacht niet zozeer uit naar de knappe onderdelen, maar naar de fiets als zodanig. Naar het design. Dat is wezenlijk anders dan we gewend zijn: de bovenbuis splijt net voor de zadelbuis en loopt vloeiend over in de achterbrug. De zadelbuis is dik, robuust. Daaruit steekt de zadelpen die zodoende rank lijkt. Aan de achterzijde valt het op dat de bagagedrager ontbreekt. Als je als forens je laptop wilt meenemen, is er wel een matzwarte rails waaraan je je kantoortas kunt bevestigen – er is zelfs een tas voor ontwikkeld.

Gazelle Nº1 commutertas, fietstas

Wat ook opvalt – of beter gezegd: niet – is het kabelwerk: dat is amper te zien. Onderdelen zijn zo veel mogelijk weggewerkt in het frame. Bij de cockpit is het, in tegenstelling tot veel andere elektrische fietsen, geen ratjetoe van kabels. De Nº1 geleidt ze allemaal binnendoor. Om de looks clean te houden heeft Gazelle, zo vertelt Gijs, de verplichte claxon in het midden van de fiets, ter hoogte van de motor gemonteerd. En niet voor het stuur, zoals dat bij veel andere fietsen het geval is.

Custom e-bike

Het fijne van deze speed pedelec, winnaar van een IF Design Award 2021 en de titel Speed E-bike van het Jaar (Nederland), is dat hij grotendeels valt te customizen. In de showroom geeft Gazelle aan welke keuzes je bij de Nº1 kunt maken: er zijn drie framematen (S, M en L), vier mogelijke zithoudingen (verschillen in stuurpen), vijf glanzende kleuren (rood, zwart, oranje, blauw en olijfgroen) en twee accu-opties (standaard 625 wattuur en eventueel een uitbreiding met 500 wattuur). Heb je je configuratie gereed, dan ben je toe aan het leukste deel van het bezoek aan het Experience Center: de proefrit op Gazelle Nº1.

De proefrit op de Nº1

Op het buitenterrein presenteert Gijs ons de samengestelde fiets: een L in rood, met een sportief gepositioneerde stuurpen van 110 millimeter en één accu. Bij de start is de batterij voor 82 procent geladen. Daarmee is er meer dan genoeg energie voor het rondje Nijkerk dat Gijs ons adviseert te rijden. Via de bediening aan het stuur stellen we de gewenste cadans in: 70 omwentelingen per minuut. De Enviolo-naaf schakelt vervolgens automatisch, zodat we niet zelf op de shifters hoeven te drukken om lichter of zwaarder te trappen.

Proefrit op Gazelle Nº1

Bij het optrekken hoor je de naaf kortstondig – nooit ervaren we dat geluid als hinderlijk – maar daarna doen de naaf en motor hun werk in uiterste stilte. Op het fietspad langs de 80-kilometer-weg richting Nijkerk horen medeweggebruikers ons zodoende niet of nauwelijks. Het futuristische claxongeluid doet andere fietsers niet meteen denken aan een achteropkomende speedbiker. Afremmen en rekening met elkaar houden, is daarom het devies.

Fietsen tegen de wind in


Kun je na zo’n inhaalmanoeuvre dan eens heerlijk doortrekken, dan is dat ook echt lekker. Langs de weg verraadt een Gelderse wimpel de windrichting. We hebben de wind nu pal op kop, maar zo voelt dat totaal niet. In de turbo-modus tikken we met gemak de 38 kilometer per uur aan. Daarbij hebben we maximale controle; als we om een slecht stuk wegdek zigzaggen, blijft de wegligging dankzij de framestabiliteit en brede banden op-en-top. Tip bij zulke hogere snelheden: kies voor een (verplichte) helm met vizier. Of zet een zonnebril op, zodat vliegen en stof niet in je oog komen.

speed pedelec helm

Gazelle Connect module

Na twintig testkilometers, veelal in de turbo-stand, is de batterij nog altijd meer dan halfvol en staan we weer op het Gazelle-terrein. Zit de proefrit op de Nº1 erop? Bijna. We nemen nog even de proef op de som als het gaat om de belofte die de fietsfabrikant doet op het gebied van connectiviteit. We koppelen de speed pedelec aan Gijs’ smartphone. Op de zogeheten Connect app zien we de ritdata, van afstand en gemiddelde snelheid tot aan vermogen – onderweg konden we die trouwens ook al raadplegen op de Bosch Kiox-display. Met de pijltjes bladerden we naar links en rechts. Ook mogelijk met behulp van de Connect app en display, maar niet getest: een zelfontworpen Komoot-route inladen. Vervolgens zie je de route op je display en navigeer je eenvoudig.

Gazelle Bosch kiox display No1

Is dat alles qua connectiviteit? Nog niet. Als je een Nº1 koopt, dan kost dat wat. Je wilt de speed pedelec om die reden maximaal beveiligen tegen diefstal. Desgewenst krijg je een seintje als de Nº1 zich verplaatst zonder dat je in de buurt bent. Als we bij wijze van test wegrijden, krijgt Gijs binnen de kortste keren een melding. Zou er echt sprake zijn geweest van diefstal, dan had hij de motor van de speed pedelec op afstand onklaar kunnen maken middels de startonderbreker. In dat geval zou de dief niets meer aan de gestolen Nº1 hebben gehad. Sterker nog: hij zou een opsporingsteam achter zich aan hebben gekregen. Want dankzij de ingebouwde chip is de locatie van de fiets te raadplegen. Om van die service gebruik te maken, moet je trouwens wel een verzekering afsluiten.

Fietsadvies

In ons geval hoeft Gijs geen speurders in te schakelen. We leveren de fiets netjes weer in, zodat een volgende proefrijder zich kan uitleven. In de map die we meekrijgen, zit alle documentatie (het Fietsadvies) van de Nº1, exact in de uitvoering zoals wij die getest hebben. Zo kunnen we alles thuis nog een rustig doornemen alvorens we onze definitieve keuze maken.

Copyright © 2021 Koninklijke Gazelle

Deze website gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor sociale media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Bij akkoord geef je toestemming voor het gebruik van de ingestelde cookies op onze website.